بهبود کیفیت شیر

بهبود کیفیت شیر

آیا برای تولید شیر با کیفیت به مشکل برخورده اید؟ آیا شمار یاخته های بدنی (SCCS) یا تعداد باکتری ها به آن میزانی نیست که شما انتظار دارید؟ آیا می دانید که باید در مورد مسئله کیفیت شیر راه حلی بیاندیشید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ این هفت توصیه به شما کمک می کند و شما را در مسیر درستی برای تولید شیر با کیفیت تر قرار می دهد.

 

 

1-جایگاه نگهداری دام ها را تمیز کنید:

 

مطالعه ای که در مورد مقایسه میزان پایین (<1550,000) SCC و میزان بالای (>1550,000) SCC انجام گرفت، نشان می دهد که جایگاه هایی که به طور متوسط 2 / 2 بار در روز تمیز می شوند دارای SCC پایین و جایگاه هایی که 6 / 1 بار در روز تمیز می شوند دارای SCC بالا هستند. نظافت منظم و روزانه محل زندگی دام، به طور قطع، میزان SCC را پایین نگه می دارد. همچنین پیشنهاد می شود که لایه با لایی بستر دام، هر 4 الی 5 روز یک بار کاملا" تعویض شود. بدون در نظر گرفتن این که از چه موادی برای دام استفاده می کنید باید گفت یکی از روش های مرسوم نظافت و نگهداری محل زندگی دام که اغلب فراموش می شود، کندن و شکافتن بستر دام به طور دوره ای می باشد. اگر شما از بستر شنی استفاده می کنید، هنگامی که یک لایه تیره شن را مشاهده می کنید، متوجه خواهید شد که زمان شکافتن 10 الی 12 اینچ از پشت بستر است. اگر به خاطر نمی آورید که آخرین بار چه زمانی شن های محل زندگی دام ها را تعویض کرده اند، احتمالا زمان انجام آن فرا رسیده است.

مدیریت این عمل نظافت گاوها را بالا می برد و در معرض قرار گرفتن نوک پستان های حیوان در برابر باکتری های محیط را کاهش می دهد که این خود، خطر ابتلا به عفونت و ورم پستان (Mastitis) را کاهش می دهد.

 

 

2-تجهیزات خود را بهبود ببخشید:

 

کارکرد درست تجهیزات تولید شیر، برای رسیدن به هدف تولید شیر با کیفیت ضروری است. بسیاری از دامداران بر این امر واقف هستند که از زمان ترفیع کیفیت تجهیزات فرا رسیده، اما سعی می کند از تجهیزات تا بیشترین زمان ممکن استفاده کنند. ممکن است تعداد دفعات محدودی باشد که بتوان Pulstators را باز سازی کرد، قبل از اینکه زمان خرید Pulstators جدید فرا برسد.

از سرویس محلی خود بخواهید که تجهیزات را بازرسی کند. ممکن است زمان تمیز کردن Pulstators فرا رسیده باشد، یا زمان تعویض فیلترهای خلا یا تنظیمات جدا کننده، مطمئن شوید تمامی تجهیزات تولید شیر به درستی عمل می کند، یا ممکن است زمان بهبود تجهیزات باشد.

متخصصان برای جلوگیری از مشکلات بعدی که منجربه بیماری Mastitis می شود، نظافت و نگهداری منظم و برنامه ریزی شده را شدیدا" توصیه می کنند. تعداد بسیار زیادی از مشکلات سلامت پستان، به  این علت به وجود می آیند که تجهیزات تولید شیر نیاز به رسیدگی روزمره دارند. در دامداری، دستگاه های تولید شیر بیشتر از هر تجهیزات دیگری در روز مورد استفاده قرار می گیرد و برای گرفتن محصولا اولیه که به بازار فروش ارائه می شود نیز به کار می رود. بسیار مهم است که این دستگاه برای تولید شیر بهتر و با کیفیت تر، مرتب بررسی و نگهداری شود.

 

 

3-محصولات لاستیکی و شلنگ را جایگزین کنید:

 

محصولات لاستیکی مانند لوله شیر کوتاه مستعد خراب شدن و شکاف برداشتن هستند که این موجب ایجاد یک محیط ایده آل برای رشد باکتری ها و پنهان ماندن آنها از مواد بهداشتی و تمیز کننده می شود. شلنگ هایی که سفت بسته شده اند یا بیش از حد خم شده اند، عمرشان قبل از اینکه خراب شوند به سر می آید.

سیستم تمیز کننده شما هر چقدر هم که خوب عمل بکند، قادر نخواهد بود لاستیک های پوسیده و یا شلنگ های پاره یا شکافته را تمیز کند. یک سطح بهداشتی و بسیار تمیز بهترین روش برای محدود کردن تعداد میکروب هاست. عوض کردن محصولات لاستیکی و شلنگ ها می بایست قسمتی از برنامه شما برای نظافت و نگهداری باشد که این عمل از مسائل و مشکلات بعدی جلوگیری می کند.

 

 

4-روال شیر دوشی خود را به شکل حرفه ای ارزیابی کنید:

 

به طور قطع شما یک روال شیر دوشی دارید که ممکن است آن را طی یک دوره آموزشی یا طی جلساتی تنظیم کرده باشید. اما آیا این روال در هر دوره شیر دوشی به همان روش مورد نظر اجرا می شود؟

تولیدکنندگان شیر با کیفیت می دانند که اجرای یک روش شیر دوشی منظم و با ثبات به عنوان بخشی از روال همیشگی شیر دوشی حائز اهمیت است.

از مسئول خدمات محلی بخواهید یک ارزیابی از روال شیر دوشی انجام دهد تا مطمئن شوید که مراحل شیر دوشی به طور بهداشتی اجرا می شود، پستانک های دستگاه شیردوشی کاملا" تمیز و خشک باشند، نوک پستان های گاو را به خوبی تحریک کنند، پس از اتصال، شیر با سرعت جریان پیدا کند و دستگاه های شیر دوشی به موقع برداشته شوند. یک روش ثابت و بی عیب و نقص برای شیر دوشی که مناسب همه دامداری ها باشد وجود دارند. از طریق ارزیابی، شما می توانید روال شیر دوشی که برای کار شما مناسب می باشد را تخمین بزنید. این کار را می توانید

 

 

 

بدون اینکه از کیفیت شیر کاسته شود و یا فروش محصولات تحت تاثیر قرار بگیرد، انجام دهید. از همه مهمتر، می توانید مطمئن شوید که هر روز در برنامه شیر دوشی، شیر با کیفیت به دست می آورید. از پوسترهای روش شیر دوشی و کتاب های راهنما استفاده کنید تا به شما کمک کنند پیام های کلیدی را تقویت کنید. همچنین مسئول ارزیابی شما از طریق پی گیری مستمر و آموزش به شما می آموزد که عادت های قدیمی از بین رفته اند و پروسه مناسب و صحیح در برنامه روزمره افراد قرار گرفته است.

 

 

5-از گاوهایی که به بیماری Mastitis مزمن مبتلا هستند مراقبت کنید:

 

گاوهای مبتلا به Mastitis مزمن، به منزله مخزنی از عفونت برای بقیه گله هستند، این گاوها هزینه های زیادی برای درمان به شما تحمیل می کنند، باعث می شوند که میزان تولید شیر کاهش یابد و وقت زیادی برای نگهداری و مراقبت می گیرند که این قضیه باعث می شود تعداد کارگران خود را اضافه کنید.

گاوهایی که برای کشته شدن باید درنظر بگیرید شامل این گروه ها هستند:

- گاوهایی که به طور مداوم SCCS بالایی د ارند.

- گاوهایی که به درمان به خوبی جواب نمی دهند و به طور مستمر شرایطشان وخیم تر می شود و از Mastitis بالینی رنج می برند.

- گاوهایی که علی رغم درمان عفونتشان گاو خشک باقی می مانند.

- گاوهایی که مبتلا به Mastitis میکوپلاسمایی هستند (Coplasm Mastitis – M)

البته فاکتورهای دیگر نیز قبل از کشتن حیوان باید در نظر گرفته شوند (نوع عفونت، تولید شیر، عوامل جایگزین و غیره) اما در بسیاری مواقع از بین بردن گاوهای معدودی با مشکلات زیاد، از ضرر و زیان در دراز مدت بهتر است.

کشتن دام نباید به عنوان را حل جایگزین برای مشکلات SCCS بالا یا افزایش Mastitis بالینی در دامداریتان درنظر گرفته شود، کشتن دام تنها جزئی از برنامه جامع برای کنترل بیماری Mastitis می باشد.

 

 

6-کیفیت آب و سیستم CIP) نوعی سیستم تمیز کننده) دامداریتان را ارزیابی نمایید:

 

کیفیت آب دامداری شما مستقیما" بر روی سیستم تمیز کننده شیر دوشی و مخزن شیر تاثیر می گذارد. در نتیجه، اگر پروسه نظافت به درستی اجرا نشود، باکتری ها در سیستم شیر دوشی نفوذ می کنند و بر کیفیت شیری که در لوله ها جریان دارد تاثیر منفی می گذارند.

Grainspergallon gpg)) و میزان آهن در هر میلیون (ppm) باید هر شش ماه یک بار کنترل شود. شرایط آب ممکن است هر ماه به دلیل سطح منبع آب یا دلایل دیگر تغییر کند. کیفیت آب مصرفی نقش مهمی دارد که براساس آن از چه محصولات شیمیایی استفاده شود و میزان رقیق کردن آنها به چه اندازه باشد. همزمان با ارزیابی آب، مسئول ارزیابی می بایست شش عامل برای داشتن سیستم CIP مناسب را بررسی کند، دمای آب، زمان تماس با مواد شیمیایی، حجم آب، تعادل محصولات شیمیایی، سرعت حل شدن آنها و زهکشی سریع این موارد باید در شرایط مطلوب باشد.

اگر هر یک از این عوامل نادیده گرفته شود، ممکن است کل سیستم تمیز کننده دچار عدم موفقیت و در نتیجه میزان باکتری ها زیاد شود.

 

 

7-اطمینان حاصل کنید که محصول ضدعفونی سر پستان (teatdip) متناسب با نیاز دام های شماست:

 

محصول ضدعفونی کننده سر پستان می تواند از عفونت درون پستانی میان شیر دوشی ها ممانعت کند و همچنین قادر است پاتوژن ها را در دوره قبل از شیر دوشی بکشد. اما آیا شما از محلول ضدعفونی سر پستان مناسبی استفاده می کنید؟ محلول ضدعفونی مورد استفاده شما، ممکن است بنا به فصل، احتیاج به تغییر و تطبیق داشته باشد در هوای مرطوب و بهاری محلول ضدعفونی کننده سر پستان می باید ید بیشتری داشته باشد و محلولی که مانند سد محافظتی عمل کند، در هوای زمستانی به محلولی نیاز است که درصد نرم کننده پوست بالاتری داشته باشد. نوع بستری که برای دام استفاده می کنید نیز می تواند در انتخاب محلول ضدعفونی کننده نقش داشته باشد. محصول هایی که سریع خشک می شوند می توانند در مواردی که سرپستان به بستر می چسبد، انتخاب مناسبی باشند.